Ryhtiliike

Kuvani

Tietoa

lokakuu 2006

ma ti ke to pe la su
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Viimeisimmät kirjoitukset

  • Uusi osoite
  • Memory Lane
  • Tanssin ihanuudesta
  • Mitat - Vikko 39
  • Kasviksissa sen salaisuus
  • Positiivisesta ajattelusta
  • Mittoja, mittoja - Viikko 38
  • Laihuudesta, viihteestä, mediasta
  • Uusia tapoja opetellessa
  • Saanen onnitella itseäni

Kategoriat

  • Ajankohtaista (1)
  • Mapping (2)
  • Matkustaminen (1)
  • Media (2)
  • Mitat (9)
  • Motivaatio (7)
  • Painonvartijat (6)
  • Parisuhde (1)
  • Ruoka ja juoma (3)
  • Strategia (3)
  • Treeni (7)
  • Yleinen (5)
See More

Arkistot

  • lokakuu 2006
  • syyskuu 2006
  • elokuu 2006
  • heinäkuu 2006

Neiti laihtuu

  • Viikko 39
    77.0kg
  • Viikko 38
    77.0kg
  • Viikko 37
    77.0
  • Viikko 36
    78.3

Neiti lukee

  • Laiskamadon raportti
  • Kuntoprojekti
  • Laihduttajan arkea
  • Laihdutusblogi
  • Pullataikinaa vai sittenkin kurvit kohdallaan
  • Päiväperhonen
  • Torstai on toivoa täynnä
  • Takaisin ruotuun
  • Vapaa pudotus

Neidin työkalupakki

  • Fitness-lehti
  • Kalorilaskuri
  • Kauneus & Terveys
  • Kuntoplus
  • Kuntoverkko
  • Kutri.net
  • Painonvartijat
  • Polar Personal Trainer
  • Tuuli.net
Webfeed (XML)
Blog powered by Typepad

Laihuudesta, viihteestä, mediasta

Laiskamadolla oli blogissaan kirjoitus malleista, ja minunkin on ihan pakko kantaa korteni kekoon. Luvassa kärjistettyä ja taatusti  provokaatiohenkistä paatosta.

Ymmärrän vallan hyvin, miksi tänä päivänä laihuuden ihannointi on niin tavallista. Länsimainen, läpeensä visualisoitunut nykykulttuuri ja -yhteiskunta syytää eteemme mitä useimmiten kuvia ja kertomuksia erilaisista ruumiillisuuksista. Yhä useammin nämä hoikat ja jopa äärimmäisen laihat ruumiit yhdistetään miellyttäviksi, haluttaviksi ja tavoiteltaviksi miellettyihin asioihin. Visuaalisessa kulttuurissa nuoruus ja laihuus merkitsevät samaa kuin olla suosittu, olla menestynyt ja pärjätä elämässä. Lisäksi laiha ruumis vihjaa, että kyseinen yksilö hallitsee elämäänsä, on ahkera ja aktiivinen.

Minua ottaa päähän se, että vaatimus kontrolloida ruumista kohdistuu erityisesti meihin naisiin ja me vielä mukisematta hyväksymme sen. Jostain kumman syystä emme arvosta itseämme. Meidän täytyisi olla yhä hoikempia, yhä kauniimpia, yhä rypyttömämpiä ja yhä karvattomampia. En suinkaan väitä, että naisten tulisi röhnöttää kaiken päivää sohvalla läskeihinsä ja karvoihinsa kietoutuneena, mutta hei jotain rajaa!

Tulen aina niin surulliseksi, kun kuulen kuvankauniin ystävättäreni soimaavan itseään ja ruotivan oletettuja huonoja puoliaan. Tulen surulliseksi, kun huomaan tekeväni sitä itse. En syytä mediaa saatika viihdebisnestä naisten huonosta olosta. Ennemminkin haluaisin populaarikulttuurin hyväksyvän monenlaiset ruumiillisuudet ja monet erilaiset tavat olla "kyllin hyvä". Haluaisin myös, että me naiset joskus pysähtyisimme pohtimaan, mitä erilaisia vallan muotoja laihuuden kuvastojen takana piilee.

Onneksi yhä useammat firmat, jotka kohdentavat palvelujaan naisille, ovat avartaneet kuvastoaan naisvartaloista. Mielestäni esimerkiksi Dove:n ja Lindex:in kampanjat ovat arvokkaita siksi, että ne eivät pyri kategorisoimaan naisvartaloa yhteen, äärimmäisen kapeaan muottiin. Näkisin, että Dove:n ja Lindex:in kampanjoissa käytetyt mallit antavat paremman imagon esittelemälleen yritykselle/tuotemerkille kuin äärimmäisen laihat mallit. Ja mikä tärkeintä, me kuluttajat koemme samastuvamme helpommin meille tarjottuun tuotteeseen tai palveluun, kun sitä mainostaa "yksi meistä". Olenkin viime aikoina käyttänyt valtaani kuluttajana, ja ostanut vain niitä tuotteita joiden mainonta ja yrityskuva miellyttää minua.

Ja vielä siitä Mallikoulusta...

Henk.koht. minua suorastaan vitutti meidän virallisen mallimammamme sanat siitä, kuinka mallien kuuluu olla laihoja (insert Miss Snellman's tone of voice here). Niinpä. Ensinnäkin, mielestäni olisi hyvä tehdä ero laihan ja hoikan välillä. Toiseksi, on totta että muotibisneksen rajat ovat äärimmäisen kapeat. Haluaisin kuitenkin herättää keskustelua siitä, kuka tai mikä nämä rajat oikeastaan määrittää. Tuoton perässä juoksevat mallimammat, homoseksuaalit designgurut, länsimainen kauneusihanne, globaali viihdebisnes vai me kuluttajat?

Uskon vahvasti, että kaikki kulttuurissa ja yhteiskunnassa vallitsevat rajat ovat yhteiskunnallisten toimijoiden jatkuvan neuvottelun tulosta. Rajat itsessään eivät ole luonnollisia, vaan keinotekoisia ja sovittuja ja siten muutettavissa. En väitä, että esimerkiksi muotibisnes muuttuisi yhdessä yössä runsaampaa naisfiguuria syleileväksi lintukodoksi. Uskon kuitenkin, että mikäli me kuluttajat suhtautuisimme yhä kriittisemmin muotibisnekseen ja sen tarjoilemiin identiteettimalleihin, saattaisi naisruumiillisuuksia esittelevä muotikuvasto monimuotoistua. Äänestäkäämme siis kukkaroillamme ja valinnoillamme!

Juuh, olen idealisti ja uskon muutokseen. Muuten en jaksaisi.

19.9.2006 kategoriassa Media | Pysyvä osoite | Kommentit (0)

Nelonen - Victoria's Secret muotinäytös

Niinhän se on. Edes jumalaiset naiset eivät ole tyytyväisiä ulkomuotoonsa. Nelosella pyörii parhaillaan Victoria's Secretin muotinäytöksestä koottu musiikkivideomainen tykitys: poppia, enkelisiipiä, glitteriä ja tuulikoneita. Heidit, naomit, tyrat ja giselet murehtivat hermostuksissaan, mahtaako heidän kroppansa olla kyllin hyvä esittelemään alusasuja. Siis c'mon! Törröttävistä lonkkaluista, pinkeästä pepusta ja timmistä vatsapatterista huolimatta nämä naiset ovat epävarmoja omasta kropastaan.

Niinpä. Olemmeko milloinkaan tarpeeksi täydellisiä?

17.7.2006 kategoriassa Media | Pysyvä osoite | Kommentit (0)